torstai 21. heinäkuuta 2016

Gabriella ja Tallinna 14.7 (osa 1)

Hellurei!

Olin perheeni kanssa Tallinnassa muutaman päivän heinäkuun keskivaiheilla. Menomme Tallinnaan tapahtui uudistetulla Gabriellalla, sekä paluu Viking XPRSsillä. Yön yövyimme Vanhassakaupungissa sijaitsevassa "Barons" hotellissa.

Gabriellalla olin käynyt viime kesänä kerran ennen uudistuksia. Laiva oli jo kuitenkin tuttu Viking Linen Toukokuussa järjestämän vierailukierroksen takia. Viking XPRSsillä olimme tehneet lähes poikkeuksetta Tallinnan reittimatkat, joten laiva oli minulle jo erittäin tuttu.

Postauksessa on hiukan normaalia vähemmän tekstiä, koska matka oli lyhempi kuin Tukholman risteily :)

Gabriella nähtynä Lonnasta 8.6.2016
Matkamme alkoi kotoamme Nurmijärveltä kohti Munkkiniemeä noin kello 8. aikoihin. Munkkiniemestä jatkoimme raitiovaunu numero 4. kohti Katajanokkaa, jossa teimme lähtöselvityksen, jonka jälkeen lähdin kuvaamaan Gabriellaa.

Katajanokan terminaalia

Gabriella Katajanokalla 14.7
Pienen kävelymatkan jälkeen palasin Katajanokan terminaalille mistä jatkoimme laivaan. Heti odotusalueella huomasin että lapsille oli järjestetty ohjelmaa, joka on mielestäni erittäin hienoa!

Ohjelmaa Katajanokan terminaalissa. :)
Laivaan päästyämme ensin kiertelin laivaa ympäri. katsoen uudistettuja osia. Menimme myös lähdön aikaan katsomaan lähtöä, joka tapahtuikin 15 minuuttia etuajassa.

Upstairs Pub
Gabriella lähdössä Helsingistä

Gabriella lähdössä Helsingistä.
Lähdön jälkeen kuvailin kannella Kustaanmiekkaan asti. jonka jälkeen lähdin sisälle, koska meillä oli buffet varattuna kello 11.

Superstar suuntaamassa Tallinnaan.

Ariainia ja Regal Princess Länsisatamassa.
Buffetissa saimme pöydän numero 97, joka on yksi kuusipaikkaisista pyöreistä pöydistä buffetin etuosassa. Buffetissa ruoka oli erittäin maistuvaa, niinkuin yleensäkkin on Viking Linella ollut. Buffetissa viihdyimme lähes puolitoista tuntia, jonka jälkeen menin kannelle nauttimaan raikkaasta meri-ilmasta.

Gabriellan buffet (kuva 1.7.2015)

Hieno sää kannella

Karolin ja Finlandia

Baltic Queen
Kannella aika meni kuin hujauksessa, ja pikkuhiljaa aloimme saapua kohti Tallinnaa, jossa sää näytti aurinkoiselta. Laivan kiinnityttyä laituriin odottelimme ensin että kiireellisemmät pääsevät laivasta ulos, jonka jälkeen lähdimme itsekkin.

Tallinnan satamassa oli myös tuttuun tapaan risteilijöitä, jotka olivatkin minulle jo ennestään tuttuja. Risteilijöistä satamassa oli: Serenade Of The Seas, MSC Opera sekä Costa Luminosa.

Silja Europa..

Jolla oli ilmeisesti paloharjoitukset.
MSC Opera ja Costa Luminosa.
Laivasta lähdön jälkeen lähdimme kävelemään kohti hotelliamme, joka sijaitsi Vanhassakaupungissa, aivan torin lähellä. Hotelli oli vanhankaupungin muitten talojen mukaan vanha, mutta huoneet olivat hyvässä kunnossa, sekä aulat olivat hienosti sisustettuja.

(Tästä eteenpäin kaikki kuvat ovat puhelimella otettuja, koska en halunnut raahata kameraa TV-torniin )

Hotellimme julkisivu.
Hotellilla kävimme tuttuun tapaan katsomassa huoneet, jonka jälkeen osa seurueesta lähti kohti eläintarhaa, kun taas itse jatkoimme isäni kanssa bussilla numero 34A kohti "Teletornia"

Panoraamakuva TV-tornista
TV-Tornissa olin käynyt jo kerran aikaisemmin, mutta niin myös eläintarhassa, mutta katsoin TV-Tornin paljon mielenkiintoisammaksi vaihtoehdoksi.

Tornin ylätasolla on erilaisia monitoreja joista voi katsella videoita ja kuvia Tallinnan, ja myös tornin historiasta. Ylemmällä tasolla on myös ravintola- kahvila, josta otimmekin pientä välipalaa ennen alas menemistä. Tornissa on myös pienestä lisämaksusta mahdollista mennä kävelemään ulkoreunalle.

Yleistä näkymää tornin alemmalla tasolla

Näymää tornista.
Tornista poispääsemisen jälkeen lähdimme kohti hotellia, jossa muut olivatkin jo. Pienen hetken jälkeen lähdimme kohti hyväksi toteamaamme "Frank" nimistä ravintolaa, jota oli viime vuonna kehuttu myös Helsingin Sanomissa.

Ravintolan julkisivu.
Itse tilasin Kalahampurilaisen ranskalaisilla, joka olikin erittäin maistuva annos. Ravintolassa oli myös omia juomia, joista otin jääteen makuisen.

Kalahampurilainen A`la Frank (Pahoittelut kohisevasta kuvasta.)
Vanhankaupungin torneja.
Syömisen jälkeen lähdimme kohti Vanhankaupungin uutta Rimiä, josta mukaan lähti hiukan vettä. Matkalla hotellille kuuntelimme myös jonkin aikaa erittäin hyvin soittavaa bändiä, joka koostui nuorista, alle 18- vuotiaista soittajista.

Hotellilla mietimme vielä hetken mitä tekisimme seuraavana päivänä, ja jokusen hetken kuluttua menimmekin nukkumaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seuraavan osan pääset lukemaan tästä: http://welovecruises.blogspot.fi/2016/07/viking-xprs-ja-tallinna-157-osa-2.html

Haluan kiittää vielä Gabriellan henkilökuntaa mukavasta merimatkasta!

~Otava

1. Kiva postaus :)
    Ja Gabi näköjää osannu ku vartin lähteny etuajas 😂😂

1. Kiitos palautteesta, Ei tainnut mikään kiire olla ;)

~Otava

2. Haha, ei koskaan :D
      Mult voi sanoo kyl sit iha vapaasti Gabil terveisii, vaikka mun tietämättä, nyt satuin kuulee et meinasit sanoo risteilyisännälle :D